Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

"ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ", ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΑΡΚΕΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΩΝ Μ.Μ.Ε.

Ιερουσαλήμ σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη

 

Η ψυχική νόσος είναι ένα σκληρό θέμα, που στιγματίζει ανθρώπους και οικογένειες. Με αυτό το σκοτεινό ζήτημα πραγματεύεται η παράσταση «Ιερουσαλήμ» που ανεβαίνει στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη.

H παράσταση βασίζεται σε ένα μυθιστόρημα του ταλαντούχου Πορτογάλου συγγραφέα Γκονσάλο Ταβάρες. Η υπόθεση έχει αρκετά πρόσωπα, των οποίων οι ιστορίες συσχετίζονται σε διάφορα σημεία του δράματος. Όταν η τρέλα μπαίνει ανάμεσα σε ένα παντρεμένο ζευγάρι, ο διανοούμενος ψυχίατρος στέλνει την γυναίκα του στο ψυχιατρείο- ένα ψυχιατρείο που μοιάζει αρκετά με στρατόπεδο συγκέντρωσης. Όταν αυτή μένει έγκυος με έναν άλλο έγκλειστο στο ψυχιατρείο, τα πράγματα γίνονται σκληρά για όλους. Για τον απατημένο σύζυγο, για τους δύο εραστές, για την κλινική, που αναγκάζεται να πληρώσει μεγάλες αποζημιώσεις και για το ίδιο το παιδί.

Η παράσταση που είδαμε είχε αρκετά κινηματογραφικό χαρακτήρα. Οι σκηνές του έργου ήταν ως επί το πλείστον σύντομες σε διάρκεια, σαν να βγαίνουν από κινηματογραφική ταινία. Η αφήγηση προχωράει αποκλειστιικά μέσω διαλόγου, χωρίς την χρήση της απαγγελίας (που συνηθίζεται σε "θεατροποιήσεις" μυθιστορημάτων, καθώς δίνει μια πιο λογοτεχνική αίσθηση).  Εκείνο που δεν μου άρεσε ήταν ο κραυγαλέος τρόπος με τον οποίο έκλειναν αρκετές σκηνές. Μια κραυγή, μια τσιρίδα, μια υπερβολικά τονισμένη επίδειξη απόγνωσης ή σχιζοφρένειας. Ωστόσο, στην πορεία το έργο βελτιώθηκε αισθητά, ειδικά όταν το δράμα άρχιζε να βρίσκει τις κορυφώσεις του. Γενικά, το έργο στρώνει, όταν το δράμα βρίσκει το δρόμο του και οι καταστάσεις αρχίζουν να γίνονται έντονες και ακραίες.

Από τις ερμηνείες, ξεχωρίζει η εμφάνιση του «κακού» διευθυντή της Ψυχιατρικής Κλινικής Γιώργου Στριφτάρη. Ιδίως η σκηνή που ισοπεδώνει ψυχικά και σωματικά την ψυχικά άρρωστη έγκλειστη (Βάνα Πεφάνη) είναι, νομίζω, η πιο εντυπωσιακή στιγμή της παράστασης. Και ο Ιερώνυμος Καλετσάνος ξεχωρίζει, με το ψύχραιμο παίξιμο ενός κυνικού και σκοτεινού επιστήμονα (που κλείνει την γυναίκα του στο ψυχιατρείο) όπως και ο νεαρός που παίζει το παιδί με τα κινητικά προβλήματα. Γενικά, αν εξαιρεθεί το υπερπαίξιμο σε σημεία που δεν χρειαζόταν, οι ερμηνείες κινήθηκαν σε καλά επίπεδα.

Όσο για το σκηνογραφικό κομμάτι, εικαστικά ήταν ενδιαφέρον. Όμως, ήταν λιτό και συχνά δεν μπορούσε να συνοδεύσει την συνεχή εναλλαγή σκηνών, ώστε να προσφέρει μια κινηματογραφική αίσθηση στην παράσταση και να συνοδεύει εικαστικά την εναλλαγή σκηνών.

Κοντολογίς, η "Ιερουσαλήμ" είναι μια παράσταση που αφήνει ανάμικτα συναισθήματα. Βασισμένο σε ένα σύγχρονο και δυνατό κείμενο, έχει κατάθεση ψυχής, αλλά σε κάποια σημεία, που το έργο είναι πιο στοχαστικό και υπαινικτικό και το δράμα ακόμα επωάζεται, υπάρχει ένα κάπως κραυγαλέο παίξιμο. Επίσης, πολλές σκηνές παραείναι σύντομες. Όμως, στις δραματικές κορυφώσεις η παράσταση ανεβάζει επίπεδο. Επίσης, είναι ένα δύσκολο θέμα, και  δοσμένο με αρκετές δόσεις σκληρού ρεαλισμού, που δείχνει την τόλμη των συντελεστών της παράστασης.


Γιώργος Σμυρνής

ΠΗΓΗ: Monopoli.gr

 

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO