Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑ ΤΗΝ ΕΝΕΝΗΚΟΣΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ "ΣΩΣΙΑ". ΤΗΣ Χ. ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ONLYTHEATER

Τον "Σωσία" ο Ντοστογιέφσκι τον έγραψε μόλις στα 24 του χρόνια. Το περιεχόμενο της φράσης αυτής σου σφραγίζει το στόμα. Τι να πεις; Να μην πεις τίποτα. Ακόμα και συγγραφείς που δεν εκτιμούσαν τον Ντοστογιέφκσι – ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ που τον θεωρούσε «μέτριο συγγραφέα» παραδεχόταν πως ο Σωσίας είναι «το καλύτερο πράγμα που έγραψε ποτέ» και πως είναι «ένα σπάνιο και τέλειο έργο τέχνης».

 

Τον "Σωσία" ο Ντοστογιέφσκι τον έγραψε μόλις στα 24 του χρόνια. Το περιεχόμενο της φράσης αυτής σου σφραγίζει το στόμα. Τι να πεις; Να μην πεις τίποτα. Ακόμα και συγγραφείς που δεν εκτιμούσαν τον Ντοστογιέφκσι – ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ που τον θεωρούσε «μέτριο συγγραφέα» παραδεχόταν πως ο Σωσίας είναι «το καλύτερο πράγμα που έγραψε ποτέ» και πως είναι «ένα σπάνιο και τέλειο έργο τέχνης».

Ο "Σωσίας" γράφτηκε σε μια στιγμή που ο ίδιος ο συγγραφέας αντιληφθήκε με ωριμότητα και προφητικό πνεύμα ότι η μεγαλύτερη μάχη που μπορεί να δώσει ο άνθρωπος είναι αυτή με τον εαυτό του. Ο βαθμός της αυτογνωσίας, η έλλειψη σταθερών και βεβαιοτήτων, αλλά και η μεγάλη τρύπα της αφομοίωσης, που υπάρχει στο κέντρο όλων των μεγάλων πόλεων, μπορούν να οδηγήσουν τον άνθρωπο να ζήσει κατακερματισμένος, με αμφιβολίες, δισταγμούς, τραμπαλισμούς, κενά και μη αναστρέψιμα τραύματα. Η εσωτερική δύναμη που κουβαλάμε είναι ανεξέλεγκτη. Η διπλοτυπία είναι η λύση στην ανοχή του κόσμου. Η λύση για να αποφευχθεί το περιθώριο; Ένας τόπος εξορίας που εμείς θα ιδρύσουμε;

Ο κεντρικός ήρωας, ο Γκολιάτκιν (Άρης Σερβετάλης) δεν είναι υπερ-ήρωας. Είναι ένας δημόσιος υπάλληλος που ζει μόνος και έρημος. Η αντίσταση που προβάλλει απέναντι στην παραγματικότητα που περνάει από δίπλα του, τον ωθεί να υιοθετήσει το προφίλ του άκμπατου, του συνεχώς "εν τάξει", πράγμα όμως που τον αποξενώνει από τους ανθρώπους. Στην επίτευξη της αποδοχής του από τους άλλους, τον "βοηθά," υποτίθεται, ένας άλλος εαυτός, ένας σωσίας που εμφανίζεται και του μοιάζει. Κάτι σαν προέκταση του ήδη υπάρχοντος σώματος, της ήδη υπάρχουσας ιδιοσυγκρασίας. Αλλά όλα αυτά είναι εχθροί της ισορροπίας. Πώς αλλιώς;

Η εικαστικός Έφη Μπίρμπα στο κέντρο έβαλε το σώμα. Η πρότασή της είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα καθώς δε βλέπεις συχνά στη σκηνή μεγεθυμένη την εξαίσια ατμόσφαιρα που μπορεί να δημιουργήσει η πλαστικότητα του σώματος ή εικόνες από στατικούς πίνακες, που νομίζεις ότι έχεις δει σε κάποιο μουσείο και που όμως κινούνται. Με φως ιδιόμορφο, σαν από σελίδα παλιού βιβλίου. Αδυναμίες μπορώ να εντοπίσω μόνο στο κομμάτι του λόγου, που εξαιτίας της πυκνότητάς του αποξένωνε λίγο τον θεατή από αυτό που συντελούταν μπροστά του.

Οι καλοί ηθοποιοί, Γιώργος Συμεωνίδης, Συμεών Τσακίρης, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης, Δρόσος Σκώτης, με κέντρο τον υπέροχο (πάλι) Άρη Σερβετάλη -με την πιο εύγλωττη κίνηση, με το πιο σαφές βλέμμα- δημιουργούν ένα ιδιαίτερο εικαστικό αποτέλεσμα που σε κάνει, φεύγοντας, να σκέφτεσαι, αν θα υπάρξει ποτέ εποχή που δε θα χωρά σωσίες.

 

Θα υπάρξει;

 

Τετάρτη, 18 Μάρτη 2015

Χρύσα Φωτοπούλου

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO