Η υπερπαραγωγή του ΚΘΒΕ "Alexander the Great" που έκανε πρεμιέρα στο Βασιλικό Θέατρο την Πέμπτη, 23/10, είναι από τις περιπτώσεις που κερδίσουν μια θετική προ-εντύπωση, η οποία ενισχύεται στο έπακρο με την πραγματοποίησή τους. Είχα περιέργεια να μιλήσω με το σκηνογράφο, τον κύριο Γιάννη Μετζικώφ, γιατί θεωρώ ότι οι σκηνογράφοι, όπως και οι λοιποί συντελεστές (αλλά ιδιαίτερα οι σκηνογράφοι), είναι προνομιούχοι, γιατί πριν ακόμη στηθεί κάτι αυτοί το έχουν δει ολοκληρωμένο.
Όταν σας ανατέθηκε η σκηνογραφία του "Alexander", από ποια στάδια περάσατε μέχρι να κατασταλάξετε ότι "ναι, αυτό θέλω";
Ένα τόσο συζητημένο πρόσωπο μέσα στην παγκόσμια ιστορία είναι φυσικό να σε οδηγεί σε σεβαστικές, απλές και διακριτικές λύσεις, ώστε η σκηνογραφία να επισημαίνει και συγχρόνως να πλαισιώνει με εικαστικότητα τα τεκταινόμενα.
Ήταν δελεαστική η κίνηση του ΚΘΒΕ να βασίσει τη ροκ όπερα πάνω στην ανθρώπινη πτυχή του Αλέξανδρου;
Για μένα είναι μια μουσική παράσταση που απευθύνεται σε νέους ανθρώπους, γεμάτη χορό και τραγούδι, μια ανάλαφρη εκδοχή μιας εξαιρετικά αιματηρής εκστρατείας που δεν έχει ασφαλώς σκοπό να σε διδάξει ιστορία, άλλα σου εξασφαλίσει θέαμα και ευφρόσυνη ατμόσφαιρα για δυο ώρες, με πρωταγωνιστή τον λατρεμένο Μακεδόνα Βασιλιά, πανέμορφο και ξανθό, ανάμεσα σε ήρωες και καλλονές.
Ο κόσμος αγκάλιασε την παραγωγή εκ των προτέρων. Έτσι δεν είναι;
Πρέπει πάντα να ξέρουμε ότι ένα έργο τέχνης, όπως μια παράσταση, είναι κατά κύριο λόγο αυτόνομη και λειτουργεί όχι απαραίτητα σαν ένα ντοκουμέντο. 'Οχι μόνο αυτή, αλλά όλα τα μιούζικαλ και οι μουσικές παραστάσεις του κόσμου μας βοηθούν να δραπετεύσουμε από το ρεαλισμό και να ταξιδέψουμε με τις φωνές, τις μουσικές, τα χρώματα και τις εικόνες στην ψευδαίσθηση. Και ο κόσμος το αποζητά αυτό, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που υπάρχει αυτή η κατάσταση που όλοι μας βιώνουμε. Αφήστε τη σύμπτωση με τις αρχαιολογικές ανασκαφές που έγιναν διαφήμιση σε μια παράσταση που είχε αποφασιστεί από πέρσι.
Εσείς τι αποκομίσατε όλον αυτόν τον καιρό;
Εγώ δεν είχα ποτέ δουλέψει σε κάτι τέτοιο. Παρότι, όπως εξήγησα και παραπάνω, η παρέμβασή μου ήταν, πιστεύω, διακριτική, όλο αυτό με τους τόσους νέους και την πάντα φασαριόζικη ατμόσφαιρα στις πρόβες ομολογώ πως με έκανε και μένα να αισθάνομαι ένα μέρος της χαράς και της αγωνίας τους.
Ποιος πραγματικά ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος, κύριε Μετζικώφ;
Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν είναι ο ήρωάς μου. Κατέλυσε τη δημοκρατία και ευθύνεται για στρατιές νεκρών. Όμως τίποτα δεν μπορεί να αμφισβητήσει το απίστευτο που κατάφερε και το ότι τρισεκατομμύρια ανθρώποι τον τιμούν και τον τίμησαν χιλιετίες τώρα γι' αυτό που υπήρξε και γι' αυτό που οραματίστηκε. Ακόμα και για πράγματα που του καταλογίζουν ίσως πρέπει, πάνω απ' όλα, να θυμόμαστε ότι ποτέ μα ποτέ δεν μπορεί μια πράξη στην ιστορία να κριθεί σε άλλο χρόνο και μακριά από τα δεδομένα που τη γέννησαν και τη στήριξαν!
*Μετά την εκπληκτική ανταπόκριση του κοινού της Θεσσαλονίκης στις 4 παραστάσεις της μεγάλης παραγωγής «Alexander the Great. Rock opera» του Κωνσταντίνου Αθυρίδη, που μέσα σε λίγες μέρες έγιναν sold out, θα πραγματοποιηθούν άλλες δύο παραστάσεις, την 31η Οκτωβρίου και την 1η Νοεμβρίου, στο Βασιλικό Θέατρο, στη Θεσσαλονίκη.